Werk aan het Spoor Diefdijk
AcquoyDe Diefdijk is een waterstaatkundig begrip, hier staat één van de laatste nog werkende kraanbruggen.
Nabij Leerdam ligt ten westen van de plek waar de spoorlijn Dordrecht-Elst de Diefdijk doorsnijdt, aan weerszijden van de spoorlijn het Werk aan de Diefdijk. Om dit punt te verdedigen werd een klein fort gebouwd. Het grootste deel van het forteiland ligt ten zuiden van het spoor en is vrijwel geheel omgeven door een fortgracht. Daar staan ook het bomvrije wachthuis en twee remises. Op het noordelijk deel bevindt zich nog een derde remise. Heel bijzonder is de nog werkende kraanbrug. Deze is gerestaureerd en is één van de drie laatste, nog werkende kraanbruggen in Nederland. Het fort is niet toegankelijk.
Historie
Het fort Werk op de Diefdijk werd gebouw…
Nabij Leerdam ligt ten westen van de plek waar de spoorlijn Dordrecht-Elst de Diefdijk doorsnijdt, aan weerszijden van de spoorlijn het Werk aan de Diefdijk. Om dit punt te verdedigen werd een klein fort gebouwd. Het grootste deel van het forteiland ligt ten zuiden van het spoor en is vrijwel geheel omgeven door een fortgracht. Daar staan ook het bomvrije wachthuis en twee remises. Op het noordelijk deel bevindt zich nog een derde remise. Heel bijzonder is de nog werkende kraanbrug. Deze is gerestaureerd en is één van de drie laatste, nog werkende kraanbruggen in Nederland. Het fort is niet toegankelijk.
Historie
Het fort Werk op de Diefdijk werd gebouwd tussen 1880 en 1885 op de plek waar de spoorlijn de Diefdijk kruist. Het verdedigingswerk werd aangelegd om de toegang naar het achterland te kunnen afgrendelen. Het fort bestond uit een aarden wal, omgeven door grachten met daarbinnen een batterij en een bomvrij wachthuis. Later is het fort uitgebreid met betonnen borstweringen, twee extra bomvrije bijgebouwen (remises) en een onderaards artilleriemagazijn.